2012. december 15., szombat

Steak otthon - Striploin steak

Aki ismer tudja rolam, hogy imadom a steaket, nagy rajongoja vagyok. Regota vadaszom a jo es igenyes steak housokat es probalgatom a kulonfele valtozatait. Otthon egyertelmuen az Argentin Pampas stakehouse  (http://www.steak.hu/) hozta a legjobb elmenyeket, de szerencsem volt mar kiprobalni remek ettermeket kulfoldon is. Ezek kozul mindenkeppen a Gaucho (http://www.gauchorestaurants.co.uk/) Londonban kiemelkedo volt. 
Egy jol elkeszitett steak jol megvalasztott korettel es borral pompas gasztronomiai elmeny, de tenyleg.
Parszor otthon is (Budapesten) csinaltam steaket, de oszinten szolva sosem volt a kozeleben sem az ettermi elmenyeknek. A legszornyubb az volt hogy nem tudtam eldonteni en rontok el valamit, vagy az alapanyag nem megfelelo. A valaszra Szingapurig kellet varni, itt ugyanis csak import marha van, leginkabb Ausztraliabol igy ezeket kezdtem probalgatni es lassanak csodat, nem a technikaval volt baj eddig sem, hanem bizony az alapanyaggal. Egesz egyszeruen osszehasonlithatatlan a magyar es az ausztral marha. Ennek tukreben meg is fogadtam hogy vegigprobalom a marhahusok kulonfele fajtait, milyenek steak-nek.
Kalandozasom elso aldozata ket szelet remek Striploin volt.

A nyak es a labak koruli hus a legragosabb, ezekbol nem is szokas steaket sutni, minel kozelebb erunk a hat kozepehez annal porhanyosabb, izesebb, zamatosabb.
A Short-Lion - lapos hatszin, szeletekre vagva Striploin. Az abran latszik hogy a lapos hatszinbe belog a belszin (Tenderloin). A hatszinbol, annak is a csontos felso reszehez eso oldalrol, a belszin eltavolitasa utan maradt resz a Striploin. 


Lassuk en hogyan keszitem. A husit megmostam hideg vizben es ovatosan szarazra toroltem. Maga a hus hihetetlen puha, ugy kell vele banni mint egy himes tojassal. Ezek utan egy-egy kanalnyi olajjal es fekete borssal korbekentem a kezemmel es par percre felretettem pihengelni. Mondjuk annyi ideig amig a koretet megcsinaltam. Ez ma sult krumpli volt. Ezek utan egy szaraz serpenyot jol felforrositok es radobom a husokat. A cel egy hirtelen kereg sutese minden oldalara, meg az oldalso reszere is, ami osszerantja a hus porusait es bent tartja a husnedveket. Ez nagyon fontos, ez a steak kulcsa. Steaket azert eszunk mert a hus izet akarjuk erezni, es innen egyenesen aranyos es ertheto egybol hogy miert nem szokas a teljesen atsutott hust steaknek hivni, hisz akkor mar nem a hus izet es a benne levo nedveket erezzuk. Ha megvan a kereg, ami nem tobb 2 percnel, mehet bele egy tepsibe es a 120 - 140 fokra (legkevereses) elomelegitett sutobe rakom.Innentol fontos az orat figyelni. A hus fajtajatol es vastagsagatol fugguen hagyom bent. Ez a szep Striploin 5 percet volt bent, azaz osszesen 7 perc sutest kapott kergezessel egyutt.
Az eredmeny remek lett, a hus zamatos volt, szep lett a szine. En medumot, tehat kozepesen atsultet celoztam meg es eleg jol is sikerult, talan atmenet lett a medium rare es a medium kozott. 


Folytatas kovetkezik :)

Nincsenek megjegyzések: