2012. május 19., szombat

Elveszett és meglett...

Ruth Ann Teabags Popstar Mess
Anno, amikor Readingben dolgoztam értelmi fogyatékkal élő felnőttekkel, volt egy nagy barátnőm, Ruthie. Minden kedden kiválasztotta azt a süteményt, amit pénteken megsüt, bevásároltuk a szükséges hozzávalókat, és vártuk a pénteket. Két kedvenc receptje volt Ruthienak, a gyömbéres répatorta (nagy kedvenc nekem is), valamint a csokoládés-ananászos sütemény. Mást nem volt hajlandó sütni. A kiválasztásnak külön rituáléja volt, amit egyszerűbb megmutatni mint leírni, de a mai napig látom magam előtt a folyamatot (pedig 9 éve volt, és azóta már Ruthie is elment). 
És hogy miért is írom ezt a bejegyzést? Azért, mert Ruthie-nak volt egy saját szakácskönyve, abból választotta ki a recepteket. Egyik gondozottamnál találtam egy szakácskönyvet, és belenéztem, és az első kép, amit megláttam, ismerős volt... A neve is a sütemények... Nézem tovább, nahááááááááát, a következő receptet is ismerem. Ekkor kezdtem el gondolkodni, hogy honnan ismerem ezeket a képeket és recepteket, és beugrott Ruthie és pergett a film, a sok szép emlék. Kiderült, hogy a bácsinál talált könyv ugyanaz, amiből 9 éve Ruthie választott. 
Gyorsan kölcsön is kértem a könyvet, mondván 30 fontot kicsit sokallok érte, és lefotóztam az engem érdeklő recepteket (javíthatatlan receptgyűjtőként)... Aztán két nap múlva 6 fontért megláttam egy boltban, és fel sem merült, hogy ne vegyem meg. Merthogy a répatorta fontos dolog az életemben (és azok életében is, akiknek már egyszer csináltam répatortát), meg még néhány sütemény, amelyek fele eltűnt az évek során. Na de most! Most mind megvan, és megosztom veletek két receptemet. Gyorsak, egyszerűek, finomak. 

Tehát először a gyömbéres répatorta következzék
 Hozzávalók: 
  • 225 g sima liszt
  • 1 tk sütőpor
  • 1 tk szódabikarbóna
  • 2 tk őrölt gyömbér
  • 1/2 tk só
  • 175 g kristálycukor (eredetileg nádcukrot ír a recept, de a kristálycukorral is tökéletes)
  • 225 g reszelt sárgarépa (aprítóval aprított répa is tökéletes, meg lehet nagy lukú reszelőn is reszelni)
  • 2 db cukros szirupban áztatott gyömbér gumó reszelve (el is hagyható, helyette lehet több friss és őrölt gyömbért használni)
  • 6 dkg mazsola
  • 25 g friss gyömbér (reszelve - én általában 2 -3 cm gyömbért reszelek bele)
  • 2 közepes tojás 
  • 3 ek kukorica olaj (lehet sima napraforgó vagy olíva olaj is)
  • 1 közepes narancs leve
A díszítéshez hozzávalók (fakultatív, enélkül is kiváló a torta): 
  • 225 g natúr krémsajt
  • 4 ek porcukor
  • 1 tk vanília esszencia 
Elkészítés: 
  1. A sütőt előmelegítem 180 fokra (légkeveréses sütőt 160-170 fokra kb) és kibélelek egy 20,5 cm-s kerek tortaformát sütőpapírral. 
  2. Leszitálom a lisztet, a sütőport és a szódabikarbónát az őrölt gyömbérrel egy tálba, és a sóval összekeverem. Hozzákeverem a cukrot, a répát, a szirupos gyömbért, a friss gyömbérgyökeret és a mazsolát egy nagy tálban. Egy kisebb tálban összekeverem a felvert tojásokat az olajjal és a narancslével, majd hozzáöntöm a száraz elegyhez, és jól összekeverem. 
  3. Beleöntöm a masszát a tortaformába, és 1 kb 1 órát, 1 és negyed órát sütöm. 
  4. A díszítéshez a krémsajtot jól kikeverem, majd hozzáadom a porcukrot és a vanília esszenciát, és jól összekeverem. Mikor a torta kihűlt, kiveszem a tepsiből, és rákenem a díszítést.
 Másik hasonló bonyolultságú recept a tojás nélküli piskóta
 Hozzávalók: 
  • 225 g Graham liszt
  • 2 tk sütőpor
  • 175 g kristálycukor
  • 6 ek napraforgó olaj
  • 250 ml víz  
  • 1 ek vanília esszencia
  • 4 ek eper  vagy málna dzsem
  • kristálycukor a tetejére
Elkészítés:
  1. A sütőt előmelegítem 180 fokra (légkeveréses sütőt 160-170 fokra kb) és kibélelek kettő 20,5 cm-s kerek tortaformát sütőpapírral.
  2.  A lisztet, a sütőport egy nagy tálba szitálom, hozzáadom a kristálycukrot és jól összekeverem őket. Hozzáadom az olajat, a vizet és a vanília esszenciát, és fakanállal kb. egy percig keverem, amíg egyenletes lesz a massza. 
  3. 25-30 percig sütöm. A tortaformákban hagyom kihűlni a tésztát. Leveszem róluk a sütőpapírt. Az egyik piskóta tetejét megkenem a lekvárral, ráteszem a másik piskótát. Kristálycukorral megszórva tálalom.
Jó étvágyat mindkét süteményhez! 

Nincsenek megjegyzések: