2012. szeptember 17., hétfő

Sütünk-főzünk

Az olcsó hawker centeri és food courti ételek ellenére néha sütünk és főzünk. Nem visszük túlzásba. Amikor mégis konyházunk, akkor olyanokat próbálunk csinálni, ami 2-3 napra elég, vagy maximum 10 perc alatt kész van. Ha két - három napra főzünk, akkor nekem van két-három napra ebéd. Írtam már korábban a "leveses néniről", az ő leveseit néha megcsináljuk itthon mindenféle leveles salátából, halgolyócskából, rák rudakból, szójából, gombából, tésztából - sok minden egyéb tehető bele, csak a képzelet szab neki határt!  Nagyon egyszerű megcsinálni: csirkehúslét felforralok; a leveleket nagy darabokra felvagdosom, a rákrudacskákat, a szóját, a gombát nagy kockákra vágom, és öt percig főzöm a húslében. Két perc után beleteszem a tésztát, és együtt főzöm. Ízesíthető szójaszósszal, chillivel. Lehet enni lével levesként, vagy lé nélkül tésztaételként. Ez az öt perces étel.

TV Paprikánál találtam a Thai kukoricás süteményre. Nagyon egyszerű megcsinálni, finom, ízletes és jó köret hús vagy hal mellé, de főételként is megállja a helyét. 
Hozzávalók 4 főre:
275 g konzerv csemege kukorica
2 gerezd fokhagyma
2 db mogyoróhagyma
2 szár korander
1 ek cukor
1 ek halszósz
1 ek tengeri só
1/2 ek őrölt fekete bors
100 g finomliszt
2 db tojás
2 ek olaj
100 ml édes chilli szósz
Elkészítés: 
Botmixerrel pépesítem a kukorica felét a fokhagymával, mogyoróhagymával és a korianderrel. Hozzáadom a cukrot, a halszósztt, a sót és a borsot, és jól összeturmixolom. Hozzákeverem a lisztet és a tojást, jól összekeverem a maradék kukoricával és fél órát hagyom állni. Serpenyőben felforrósítom az olajat, és evőkanál méretű gombóckákat szaggatok bele, s mindkét oldalukat aranybarnára sütöm. Apróra vágott hagymával és édes chilliszósszal meg szójaszósszal mártogatva ettük. 

Nagyon szeretek muffint sütni, és mióta sportolunk meg próbálkozunk az egészséges étkezéssel, így ritkán sütök. Sőt, gyakorlatilag még csak egyszer csináltam pizzát. Zoli kollégái mindenféle helyi finomsággal elhalmozzák Zolit (és elhalmoznak engem is, mindig kapunk valami helyi finomságot, sütit, kekszet, nasit). Tegnap arra gondoltam, csinálok valami fincsi muffint, amit ma bevihet Zoli az irodába a kollégáknak. Így találtam rá a csokis - narancsos muffinra. Ezer hála a nosaltynak érte.
Hozzávalók 12 darabhoz
3 tojás
225 g puha vaj vagy margarin
200 g kristálycukor
125 ml + egy kevés tej
300 g liszt
1 cs sütőpor
50 g kakaópor
50 g étcsokoládé
½ narancs leve
½ - 1 narancs reszelt héja
Elkészítés
160 fokra előmelegítem a sütőt és előkészítem a muffin formát. Mivel nekünk szilikon formánk van, ezért csak előveszem, nem kell sem vajazni, sem papírkosárkákat beletenni.
A lisztet egy nagy tálba szitálom és összekeverem a sütőporral.
Egy másik tálban habverővel habosra kikeverem a vajat vagy a margarint, hozzákeverem a kristálycukrot és így is keverem néhány percig, majd a tojásokat is hozzáadom, és megint keverem néhány percig, hogy egynemű legyen. Hozzákeverem a tejet és még néhány percig keverem, majd apránként hozzáadom a lisztet és krémesre keverem. 2 nagyjából egyenlő részre osztom a tésztát – egyik feléhez hozzáadom a reszelt narancshéjat és a narancslevet, és jól kivekerem, másik feléhez a kakaóport adom hozzá és jól elkeverem; miután egynemű, a kis kockákra vágott étcsokit kanállal bele keverem. Minden formába mindkét tésztából teszek és kis kanállal elkeverem, hogy márványos hatása legyen. 160 fokon kb. 20 percig sütöm. Nagyon dekoratív kis muffinka lesz belőle! Jó étvágyat hozzájuk! 

Több éve kísérletezem az avokádóval és kóstolgatjuk egymást. Néha nagyon rácuppantam, máskor nagyon nem. Igazából az van mögötte, hogy mindenhonnan látom - hallom, hogy milyen finom, mennyi mindenfélét lehet belőle csinálni, hogy sok-sok C vitamin van benne. Ahányszor csak ettem, mindig egy ízetlen, semmilyen akármivel találkoztam - és nem akartam hinni annak, hogy egy ízetlen zöld akármi ilyen sikeres legyen. Otthon egy módon tudtam megenni, mégpedig úgy, hogy meghámoztam, felkockáztam, rukkolával összekevertem és borssal meg citromléval ízesítve salátaként. Na de itt!!! Kérem szépen, itt íze és zamata van az avokádónak! Rájöttem, igazuk van azoknak, akik imádják! Csináltam belőle szendvics krémet (turmixolva borssal és csepp citromlével pirítósra, tetejére sajtot), és további dolgokat is szándékozom. Íme az első étek, a korianderes avokádó leves. Köszönet érte Szkatinak a mindmegette.hu - n.

Hozzávalók 4 főre:

2 db érett avocadó
1 db lime (vagy fél citrom)
8 dl zöldséglé
1 db sárgahúsú paprika (nálunk kaliforniai van csak a boltban, úgyhogy fél ment bele)
2 gerezd fokhagyma
1 kisebb fej fehér hagyma (nálunk 2 mogyoró hagyma)
15 szem koriandermag vagy friss koriander levél
2 dl natúr szójajoghurt (itt nincs szójajoghurt, úgyhogy sima joghurt ment bele)

Elkészítés:

Leturmixolom az avokádót a joghurttal, a hagymával, a fokhagymával, az összetört korianderrel és a sóval. Felöntöm a zöldséglével, majd ízesítem lime-mal vagy citrommal. Hidegen tálalom. Tálaláskor esetleg zöld korianderrel és tortilla chips-szel lehet díszíteni. Ez volt az eredeti recept.
Én úgy csináltam, hogy a megpucolt, felkockázott avokádót a lime-mal, a fél paprikával, a fokhagymával, a hagymával, a koriander levéllel, a joghurttal és a sóval összeturmixoltam, és bele a meleg zöldséglébe, ami nálunk csirke húslé volt. Ami módosítást tennék, hogy a következő próbálkozáskor nem egészben teszem hozzá a lime-ot, hanem megkérem Zolit, hogy lime levet facsarjon bele, mert sajnos így keserű lett... De az alapíz megvolt, és kecsegtetőt első próbálkozás lett belőle.

Az avokádóról azt írja az internet, hogy benne található zsírsavak segítséget nyújtanak az ideális testsúly, illetve a fogyás elérésben. Ezek csökkentik az étvágyat és megszüntetik a nassolás és folyamatos evés utáni vágyat. Az agynak azt a részét stimulálják, mely a telítettség érzésért felelős, azt az üzenetet küldve, hogy „elég volt, teli vagyok, jól laktam”. Ez a felfedezés, mely szerint bizonyos zsírsavak befolyásolják ételfogyasztásunkat, és meghosszabbítják az étkezések közötti időt, a táplálék-kiegészítők új irányvonalának nyitott utat. Ezek a zsírsavak nemcsak segítenek alakunk megtartásában, rendkívül egészségesek is, csökkentik a szív és érrendszeri betegségek előfordulását, és a rák kialakulását. Úgyhogy avokádóra fel! 

Nincsenek megjegyzések: